SÄHKÖHOIDOT

Sähköllä kivut kuriin

Sähkön käyttö kivun hoidossa on ikivanhaa - Kreikan ja Rooman valtakunnissa hoidettiin tiettävästi vaikeita päänsärkyjä sähkörauskun tuottamien voimakkaiden sähköiskujen avulla.

Nykyisin sähköisessä kivunhoidossa käytetään laitteita, joissa hoitovirran voimakkuus on melko pieni (1-50 mA). Sähköärsytyksen vaikutusta kipuun on tutkittu neurofysiologisin keinoin. Sähköhoidon vaikutuksia on pyritty selittämään useiden teorioiden kautta

1. Tunnetuin selitysmalli on ns. porttikontrolliteoria, jonka mukaan tuntohermosyiden ärsytys sähköllä vaikuttaa selkäytimessä viestinvälitykseen siten, että kipuviesti ei voi kulkea selkäydintasolta aivoihin aistittavalle tasolle asti.
  2. On myös esitetty, että sähköinen ärsytys vapauttaa aivoista ja kipuratojen varsilta kipuja lievittäviä hormoneja kuten endorfiineja, jotka vaikuttavat keskushermostossa morfiinin tavoin kipua poistavasti.
  3. Kolmas teoria sähkökipuhoidon vaikutuksille on, että sähköiset tuntoärsykkeet kulkevat nopeammin kuin kipuviestit aivokuorelle analysoitavaksi ja tämä johtaa kiputuntemuksen lievittymiseen. Pakallistasolla kipuhermojen aktiivisuuteen voidaan vaikuttaa tarpeen mukaan joko laskimo- tai valtimoverenkiertoa vilkastuttavien hoitomuotojen avulla.

Sähköhoidossa oleellista on saada hoidot melko tiiviinä jaksona - aluksi jopa päivittäin. Sähköhoitomuodosta riippuen hoitokerta kestää 15-60 minuuttia ja hoitojakso koostuu 5-15 käsittelystä. Sähköhoitoa käytetään fysioterapiassa pääsääntöisesti yhdistelmänä muiden menetelmien rinnalla, jolloin saavutetaan parhaat tulokset. Joissakin vaikeissa kroonisissa kiputiloissa asiakkaan on suositeltavaa hankkia pieni sähköhoitolaite kotikäyttöön optimaalisen tulokseen pääsemiseksi.