NEUROSONIC -MATALATAAJUUSVÄRÄHTELYHOITO

Matalataajuusvärähtelyhoito

Neurosonic-rentoutustuoli on tarkoitettu kohentamaan tuolissa lepäävän henkilön fyysistä ja henkistä hyvinvointia sekä terveyttä kohdistamalla lihaksia rentouttavaa ja mieltä rauhoittavaa ja rentouttavaa matalataajuista värähtelyä haluttuihin kehon osiin tai koko kehoon samanaikaisesti.

Vaikuttavana tekijänä hoidossa on kehoon kohdistettu matalataajuinen värähtely, joka etenee kudoksiin kehon syvimpiä osia myöten

Apua moneen ongelmaan

Neurosonic Uni-/Stressiohjelma - Ensimmäinen askel hyvinvointiin

• Neurosonic uni-/stressiohjelmat rauhoittavat keskushermoston toimintaa
  • Vaikutus perustuu havaintojen ja asiakaspalautteen mukaan mm. serotoniinin erityksen voimistumiseen.
  • Uniohjelma on äärimmäisen rentouttavaa psyykkisesti ja tämä vaikuttaa kehon stressihormoneihin.
  • Kun stressihormonien määrä kehossa laskee, vireystilaa säätelevät aivoalueet toimivat tasapainoisemmin.
  • Tämän vuoksi nukahtaminen on huomattavasti helpompaa hoidon jälkeen.
  • Unen laatu muuttuu palauttavammaksi ja syvemmäksi ja yölliset heräämiset helpottavat.
  • Neurosonic rauhoittaa myös levottomia jalkoja.
  • Neurosonic lievittää unta häiritsevää kipua ja särkyä sekä puutumista raajoissa.
  • Menetelmän kehittäjä, psykoterapeutti Marco Kärkkäinen on hoitanut vuosien aikana yli 600 unihäiriöistä kärsivää henkilöä.
  • Ikäjakauma on ollut 17 - 86 vuoden välillä. Useimmilla hoidettavista unihäiriö on kestänyt yli 2 kuukautta, joissakin tapauksissa yli 10 vuotta.
  • Henkilöt ovat käyneet hoidossa 1 - 3 kertaa viikossa 10 - 20 hoidon ajan ja tämän jälkeen yksilöllisesti ylläpitohoidoissa.
  • Useimmissa tapauksissa unihäiriö on lähtenyt korjautumaan jo 3 - 5 hoidon aikana.
  • Koko hoidetusta ryhmästä vain noin 5% on kokenut, ettei hoidosta ole ollut hyötyä unihäiriöön. 85% on kokenut saavansa merkittävän avun ja 10% on kokenut hyötyvänsä vähän tai jonkin verran.
  • Useimmat asiakkaista ovat voineet luopua unilääkityksestään kokonaan tai niiden käyttö on vähentynyt huomattavasti.

Neurosonic Stressiohjelma - Kivun lievitys

• Neurosonic lievittää eri tyyppisiä kipuja, erityisesti stressiperäisiä kipuja.
  • Kivun lievitys perustuu moniin samanaikaisiin tekijöihin rentoutumisen aikana.
  • Jo itse rentoutuminen lievittää kivun tuntemusta.
  • Värähtely saa aikaan aineenvaihdunnan ja verenkierron sekä nestekierron aktivoitumista.
  • Turvotus kudoksissa vähenee, kudokset saavat paremmin happea ja kuona-aineet poistuvat kehosta tehokkaammin.
  • Keskushermoston välittäjäainetoiminnassa tapahtuu kipua lievittäviä muutoksia.
  • Lihakset rentoutuvat, jolloin verenkierto myös paranee, lihassärky lievittyy ja raajojen puutuminen vähenee.
  • Psykoterapeutti Marco Kärkkäinen on hoitanut yli 10 vuoden aikana satoja erilaisista kivuista kärsineitä asiakkaita.
  • Pääsääntöisesti kipu on ollut seurausta pitkittyneestä stressistä ja sen aiheuttamasta lihasjännityksestä ja muutoksista keskushermoston toiminnassa, verenkierron heikkenemisestä lihaksissa ja palautumisen hidastumisesta.
  • Tällainen kiputyyppi esiintyy yleisesti niska/hartiakipuina, alaselkäkipuna, jännityspäänsärkynä/migreeninä, vatsakipuna ja epämääräisinä kipuoireina eri puolilla kehoa.
  • Yhteistä näille on se, että selittävää fysiologista vikaa ei välttämättä löydy tarkoista tutkimuksista huolimatta.
  • Muita kiputyyppejä ovat olleet reumaattinen kipu sekä loukkaantumisen jälkeinen kipu.
  • Neurosonic-menetelmää on käytetty yhdistettynä psykoterapiaan ahdistusoireiden aiheuttaman psykosomaattisen kipuoireilun hoidossa hyvällä menestyksellä.
  • Ikäryhmä kivun hoidossa on ollut 9 - 93 vuoden välillä, suurin ikäryhmä välillä 40 - 65 vuotta.
  • Tuloksia kivun lievittymisessä saavutetaan yleensä 5 - 10 hoitokerran välillä.
  • Neurosonic ei sovellu mekaanisen vaivan aiheuttaman kivun (esim. välilevyn pullistuma) eikä tulehduskivun hoitoon.

Neurosonic Sports - Apua urheilijan palautumiseen

• Vibraatio tekee lihaksista elastisemmat
  • Väsyneet ja kireät lihakset palautuvat nopeammin
  • Turvotus kudoksissa vähenee
  • Vibraatio lisää verenkiertoa
  • Vibraatio lievittää lihaskipua ja loukkaantumisen jälkeistä kipua
  • Vibraatio auttaa nopeuttamaan lihas-hermojärjestelmän palautumista kovasta rasituksesta.
  • Neurosonic Finland on työskennellyt useiden eri huippu-urheilijoiden ja seurojen kanssa urheilijan palautumiseen liittyen:
  • Suomen koripallomaajoukkue
  • FC Lahti
  • Lahden Pelicans
  • Lahden Reipas
  • Ammatipyöräilijä Jussi Veikkanen
  • Yhteistyötä R&D kehityspuolella tehdään mm. Vierumäen urheiluopiston kanssa.

Neurosonic - Neurologinen kuntoutus

• Vaikutus perustuu motorisen hermoston ja tuntoaistin yhteisvaikutuksiin.
  • Vibraatio lisää voimakkaasti keskushermostollista inhibointia ja alentaa sympaattista toimintaa.
  • Tätä kautta vibraatio vähentää lihasten spastisuutta ja lihaskramppeja.
  • Samanaikaisesti vibraatio aktivoi motorista hermostoa aiheuttaen lihas-hermojärjestelmässä ärsytys-syöttöä.
  • Vibraatio lisää lihasten ja kudosten aineenvaihduntaa, verenkiertoa ja nestekiertoa ja auttaa näin ylläpitämään lihasten toimintaa vähentäen samalla turvotusta.
  • Vibraatio lievittää kipua.
  • Kokemuksien mukaan auttaa edistämään liikeratoja ja toimintakykyä.
  • Edistää liikuntarajoitteisilla myös suoliston toimintaa.
  • Lievittää vapinaa ja jäykkyyttä esim. Parkinsonin taudissa.
  • Edistää unen laatua.
  • Psykoterapeutti Marco Kärkkäinen on yhdessä neurologiseen kuntoutukseen erikoistuneiden fysioterapeuttien kanssa kehittänyt laitetta useiden vuosien ajan.
  • Menetelmää on testattu mm. CP-vammaan, MS-tautiin, Parkinsonin tautiin, Hemiplegiaan ja Tetraplegiaan.
  • Testit ja hoitosarjat ovat osoittaneet merkittäviä muutoksia spastisuudessa, liikeratojen laajentumisessa, toimintakyvyn paranemisessa sekä kivun lievityksessä, turvotuksen alenemisessa ja ääreisverenkierron edistämisessä.
  • On viitteitä myös sisäelinten toiminnan paranemisesta, esimerkiksi keuhkojen ja suoliston toiminnan osalta.
  • Suuri osa neurologisista asiakkaista hyötyy vibraatiosta. Menetelmää voidaan hyödyntää kaikissa ikäryhmissä.