MDT-MENETELMÄ

McKenzie Menetelmä eli Mekaaninen Diagnostisointi ja Terapia (MDT)

Mekaaninen diagnostisointi ja hoito alkaa potilaan taudinkuvan määrittelyllä ja fyysisellä tutkimuksella, missä pääpaino on oireiden alalysoinnissa suhteessa tiettyihin toistettuihin rangan liikkeisiin ja pitkäkestoisiin asentoihin.

McKenzie menetelmä®  Mekaaninen Diagnostisointi ja  Terapia® (MDT) on kansainvälisesti tunnettu tutkimus- ja hoitomenetelmä, jonka fysioterapeutti Robin McKenzie Uudesta Seelannista kehitti erityisesti selkäranka ja raajakipujen tutkimiseen ja hoitamiseen. Tämä menetelmä on ollut fysioterapeuttien käytössä maailmanlaajuisesti jo yli 30 vuoden ajan.

MDT terapeutit on koulutettu tutkimaan ja diagnostisoimaan kaikkia tuki- ja liikuntaelimistöön liittyviä alueita. Tämä tarkoittaa, että MDT tutkimisperiaatetta voidaan soveltaa rangassa, nivelissä tai lihaksissa esiintyvien ongelmien arvioimisessa.

MDT on ajatusmalli, johon terapeutit ja potilaat maailmanlaajuisesti luottavat ja jota he käyttävät. Se perustuu potilaan opettamiseen ja aktiiviseen osallistumiseen selkä-, kaula- ja raajaongelmia hoidettaessa. Tämä on ehkä yksi eniten tieteellisesti tutkittu fysioterapian menetelmä.

Menetelmän keskeinen piirre on potilaan tutkiminen - turvallinen ja luotettava tapa määrittää tarkka diagnoosi ja vasta sen jälkeen tehdä asianmukainen hoitosuunnitelma. Kalliit tutkimukset, kuten esimerkiksi MRI (magneettitutkimus), ovat usein tarpeettomia. Sertifioitu MDT terapeutti voi nopeasti arvioida potilaskohtaisesti sopiiko tämä menetelmä juuri tälle potilaalle.

Potilaalle suunnitellaan yksilöllinen hoito-ojelma hänen kipunsa, sentralisaatio-ilmiön ja liikkeiden käyttäytymisen perusteella. Robin McKenzien kuvaama sentralisaatioilmiö on kliinisesti havannoitavissa oleva ilmiö, missä tiettyjen liikkeiden tai asentojen vaikutuksesta oireiden voimakkuus ja sijainti vähenee raajan periferisissä osissa voimistuen sentraalisesti paikallistuen selkärangan alueelle.

Hoidon päätavoitteina ovat:

1) Poistaa kipu
2) Palauttaa rangan täydellinen toiminta
3) Ehkäistä vaivan uusiutuminen ja progressiivinen paheneminen

Hoito koostuu spesifeistä harjoituksista, asennon hallinnan opetuksesta, liikkeistä ja ennaltaehkäisystä sekä ensiapu-ohjeiden opetuksesta uusien kipuepisodien pahenemisen ehkäisemiseksi. Harjoitukset alkavat AINA ensin potilaan suorittamilla asennoilla ja liikkeillä, ja vasta, jos on tarpeellista edetään vähitellen terapeutin suorittamiin tekniikoihin. Näistä itse-hoito harjoituksista muodostuu potilaalle yksilöllinen mahdollisen seuraavan episodin ensiapu ennaltaehkäisemään oireiden paheneminen. Periaatteena on opettaa potilas hoitamaan itse itsensä, ja minimoimaan uuden episodin vaaratekijät ja selviämään uusiutuvasta selkäkipuepisodistaan omatoimisesti. McKenzie menetelmällä voidaan nopealla ja luotettavalla tavalla määritellä potilaat, jotka hyötyvät mekaanisesta terapiasta nopeasti, hitaammin tai ei ollenkaaan ja erotusdiagnostisoida myös ne potilaat, jotka saattavat tarvita leikkaushoitoa tai muuta lääketieteellistä hoitoa tai muuta terapiaa.

Perimmiltään MDT on monipuolinen (kattava) lähestymistapa, joka perustuu selkeisiin perusperiaatteisiin, joiden avulla, jos ne kunnolla ymmärretään ja niitä noudetaan, voidaan saavuttaa erittäin hyviä hoitotuloksia.

(Lähde: www.suomenmckenzieinstituutti.fi)