LYMFATERAPIA

Imuneste- eli lymfajärjestelmä

Imunestejärjestelmä muodostaa yhdessä verenkierron kanssa kehomme kuljetusjärjestelmän. Imusuonia on kaikkialla kehossa ja ne noudattavat valtimoiden ja laskimoiden kulkua.

Imunestejärjestelmä kuljettaa normaalioloissa kudoksesta mm. ylimääräistä nestettä, valkuaisaineita, rasvoja ja solujätteitä eli niin sanottua lymfakuormaa/imunestekuormaa. Imunestejärjestelmä on tavallaan viemäriverkosto, joka kuljettaa takaisin verenkiertoon kaikki ne aineet, mitä laskimojärjestelmä ei pysty kuljettamaan. Toimiva imunestekierto on elintärkeä kehon nestetasapainon ylläpitämiseksi. Imunestejärjestelmällä on myös tärkeä tehtävä kehon puolustusjärjestelmässä.

(Lähde: www.lymfa.net)

Lymfahoidon kokonaisuus - LYKO

Lymfahoidon Kokonaisuus –terapia on fysioterapian erikoisala, jolla hoidetaan eri syistä syntyneitä turvotuksia ja niiden seurauksia sekä vaivoja tai sairauksia, joiden yhtenä oireena on turvotus.

Imusuonisto, jonka toimintaa Lymfahoidon Kokonaisuus l. LYKO-terapialla tuetaan, on verenkierron kanssa rinnakkainen kuljetusjärjestelmä. Sen tärkein tehtävä on poistaa kudoksista kapillaariaineenvaihdunnan seurauksena sinne jäänyt neste- ja valkuaisaine-kuorma. Pääindikaation LYKO –terapialle muodostavat lymfaödeeman eri muodot. Lymfaödeemassa imusuoniston kuljetuskapasiteetti on laskenut tasolle, joka on riittämätön kudoksiin jääneen kuorman poistamiseksi. Seurauksena on imusuoniston mekaanisesta vajaatoiminnasta johtuva valkuaisainerikas turvotus, lymfaödeema. Sen syyt voivat olla primäärejä (imusuoniston synnynnäinen kehityshäiriö) tai sekundaareja (imusolmukkeiden poisto ja sädetys, laajat imusuonistoa vahingoittaneet muut operaatiot, traumat tai toistuneet infektiot; yleensä erysipelas l. ruusu). Lymfaödeema on alueellinen, mutta krooninen ja useimmissa tapauksissa etenevä sairaus, jonka ainoa toimiva hoito on LYKO-terapia. Aikainen terapian aloittaminen tuottaa parhaimmat hoitotulokset, mutta myös pitkälle edenneissä tapauksissa (lymfostaattinen elefantiasis) voidaan turvotusta aina vähentää.

(Lähde: www.suomenlymfahoito.net)