TERMISET HOIDOT

Lämpö ei luita riko

Lämpö- ja kylmähoitoja käytetään paljon kivun hoidossa. Kivun syystä, hoidettavan ongelman vaiheesta ja potilaasta riippuen joko kylmä tai lämpö sopii ja auttaa.

Esimerkiksi nivelten tai lihasten kiputiloissa kipua lievittävää vaikutusta voi olla molemmillakin. Lämpöhoito voidaan käyttää muiden hoitojen, esim. liikehoidon esihoitona.

Lämpöhoidot

Lämpö lievittää kipua, parantaa verenkiertoa ja kudoksen aineenvaihduntaa ja vähentää paikallisesti lihasjännitystä. Lämmöllä on näiden paikallisten vaikutusten lisäksi elimistöä rentouttavaa ja rauhoittavaa vaikutusta. Lämpöhoitoa voidaan antaa esimerkiksi lämpöpakkauksilla, lämpimällä vedellä tai ultraääntä käyttämällä. Lämmön avulla voi olla mahdollista katkaista kipu-lihasjännitys-kipu –noidankehä. Lämpö parantaa myös sidekudoksen venyvyyttä ja vähentää siten lihasten ja jänteiden liikehoidon ja hieronnan mahdollisesti aiheuttamaa kipua. Lämmön on useissa tutkimuksissa todettu myös vähentävän pitkäaikaisia tulehdustiloja.

Tuoreissa vammoissa lämmön aiheuttama verenkierron lisääntyminen on haitallista koska lisääntynyt verenvirtaus pahentaa tuoretta kudosvauriota ja siihen liittyvää verenvuotoa ja turvotusta. Lämpöhoidon käytössä tulee olla myös varovainen silloin kun hoitoalueen tunto on huonontunut (esim. hermovaurion jälkitila). Lämmön verenkiertoa lisäävä vaikutus saattaa olla haitallista pahanlaatuisissa kasvaimissa. Liian voimakas lämpö voi aiheuttaa myös ihon palovammoja tai ärsytystä.

Kylmähoidot

Paikallisesti käytetty kylmähoito helpottaa kipua ja kuumotusta ja rauhoittaa tulehdusta. Kipua lievittävä vaikutus syntyy sekä verisuonten supistumisesta sekä alueen tuntohermojen puutumisesta. Kylmähoidoissa käytetään pakastimessa ladattavia kylmäpakkauksia, kertakäyttöisiä kemiallisesti kylmää tuottavia kylmäpusseja, jäätä tai lunta, kylmäsuihkeita, kylmävoiteita tai -geeliä.

Tuoreissa vammoissa kylmä lievittää kipua ja supistaa verisuonia rajoittaen turvotusta. Tuoreissa vammoissa kylmähoitoa kannattaa käyttää jopa 3 vuorokauden ajan. Kylmähoitoa annetaan 15-20 min kerrallaan, minkä jälkeen pidetään 40-45 min tauko, koska liian pitkään annettu kylmähoito saattaa johtaa reflektoriseen verenkierron lisääntymiseen.

Kylmähoito sopii hyvin rasitusvammojen ja tulehtuneiden nivelten hoitoon. Jäätä voidaan käyttää jääpalahieronnassa sekä ärtyneiden lihasten ja jänteiden sekä lihasten kiinnityskohtien kiputiloissa kuten tenniskyynärpää- tai akillesjännekivuissa. Olkapää ja polvi ovat myös hyviä kohteita kylmähoidoille. Osa alaselkäkivuista ja jalkaan säteilevistä kiputiloista rauhoittuu paikallisella kylmähoidolla. Aggressiivinen kylmähoito voi aiheuttaa hoidetulle alueelle paleltumavamman ja myös lisätä kipualueen oireita.

(Lähde: www.tohtori.fi)

Kinesiocenterin termiset hoidot: