FYSIKAALISET HOIDOT

Yleistä fysikaalisista hoidoista

Fysikaalisilla hoitomenetelmillä on erittäin pitkä historia lääketieteessä. Ennen lääkehoitoja lääkärillä oli käytettävissä vain fysikaalisia, mekaanisia ja psyykkisiä hoitovaihtoehtoja. Kylmää ja lämpöä on käytetty vuosituhansien ajan kiputilojen ja sairauksien hoidossa.

Fysikaalisiin hoitomenetelmiin kuuluvat mm. pinta- ja syvälämpöhoidot, sähköiset kivunhoitomenetelmät, mekaaniset hoidot, biofeedback- eli biopalautehoidot sekä valo- ja vesihoidot. Fysikaalisia hoitomenetelmiä voidaan ryhmitellä seuraavasti:

Fysikaalisten hoitomenetelmiä voidaan ryhmittellä esimerkiksi seuraavasti:

• Lämpö- eli termiset hoidot (thermotherapia)
    • pintalämpöhoidot
    • syvälämpöhoidot (diatermia)
    • kylmähoidot (cryo-terapia)
  • Valohoidot (infrapuna/UV-valo)
    • laser-hoito
    • Monokromaattinen punavalo
  • Mekaaniset hoidot
    • hieronta
    • manuaalinen lymfaterapia
    • vetohoidot
    • painepussipuristushoito
    • mobilisoivat hoidot
    • manipulaatiohoito
  • Sähköiset kivunhoitomenetelmät
    • TENS
    • interferenssivirrat
    • mikrovirrat
    • muut sähköiset kivunhoitomenetelmät, mm. tiernaaliset virrat, galvaaniset virrat jne.
    • sähköärsytyshoidot
  • Vesihoidot (hydrotherapia)
    • allasterapia
    • kylpyhoidot
    • vesihieronta

Monia fysikaalisia hoitomenetelmiä on käytetty lähes kaikkien tuki- ja liikuntaelinsairauksien hoidossa. Hierontahoidolla, manipulatiivisilla menetelmillä ja erilaisilla mekaanisilla menetelmillä on satojen vuosien historia. Painepussipuristushoidon historiakin on lähes 200 vuotta vanha. Sähköisiä hoitomenetelmiä on opittu käyttämään myös vuosikausien ajan, samoin kuin pinnallisia ja syvälämpöhoitomenetelmiä.

Selkäsairauksien kansallisissa ja kansainvälisissä hoitosuosituksissa suositellaan alkuvaiheen akuutin selkäkivun hoidossa potilaalle kylmä- tai lämpöhoitoa itsehoitomenetelmänä.

Perinteisesti fysikaalisia hoitomenetelmiä on opittu käyttämään liike- ja liikuntahoitojen esikäsittelyinä. Samoin fysikaalisia hoitomenetelmiä sähköhoitojen osalta on suositeltu kipufarmakologisiksi kivunhoitomenetelmiksi. Akupunktiohoitoa, turvotuksen hoitoa ja biopalautehoitoa on myös käytetty yksittäisenä pelkkänä hoitomenetelmänä useimmiten fysioterapeutin toteuttamana tai liitettynä fysioterapeutin antamaan liikuntaneuvontaan ja ohjaukseen. Yksittäisille potilaille monesta fysikaalisesta hoitomenetelmästä on merkittävästi apua, subjektiivinen kivun lievittyminen sekä harjoittelun ja toiminnan mahdollistuminen niiden avulla on erittäin merkittävä ja tarpeellinen osa hoitosuunnitelmaa ja sen toteutumista.

Vedessä annettavat terapiat (allasterapia, allasvoimistelu) soveltuvat erittäin hyvin hoidon toteuttamiseen eräissä sairauksissa, joissa painovoima on haitaksi harjoittelulle. Toisaalta veden vastusta ja tukea antavaa elementtiä voidaan hyödyntää mm. vesijuoksun yhteydessä. Vesijuoksu on eräs tehokas tapa mm. vammojen kuntouttamisessa. Samoin vesihierontahoidolla voidaan rentouttaa potilaita.

Viime vuosien aikana on ollut nähtävissä, että fysikaalisen hoidon asema on selvästi muuttunut. Fysikaalinen hoito nähdään osaksi muuta fysioterapiaa. Fysioterapeutti käyttää pääsääntöisesti liikunta- ja liikehoitomenetelmiä ja antaa esi- tai tukihoitona muita fysikaalisia käsittelyjä toivoen niiden helpottavan kokonaistavoitteeseen pääsemistä.

Fysikaaliseen hoitoon lähetettä kirjoittavan lääkärin onkin tärkeä nähdä tämä kokonaisuus. Yksittäisellä hoitotempulla tai toimenpiteellä tuskin voidaan merkittävästi vaikuttaa potilaan kokonaisvointiin. Sen sijaan liike- ja liikuntahoito järkevästi annosteltuna fysioterapeutin ohjauksella ja sitä tukevana toimenpiteenä akupunktio, sähkökipuhoito, lämpö-, hieronta- tai faskiakäsittely tai mekaaniset hoidot ovat käyttökelpoisia vaihtoehtoja.

Biopalautehoidosta on myönteisiä kokemuksia mm. virtsankarkailupotilailla ja erilaisissa lihaksiston jännitystiloissa. Tieteellisiä tutkimuksia on tältäkin alueelta niukasti. Lantion pohjan lihasten harjoittelu on osoittatutunut tutkimuksissa vaikuttavaksi hoidoksi. Lantion pohjalihasten harjoittelua tukee ja siihen liitettynä biopalautehoito näyttää jopa tehostavan kokonaishoitovastetta.