LHT - LÄÄKINNÄLLINEN HARJOITUSTERAPIA

Liike on lääke. TäsmäLiike on täsmälääke

Lääkinnällinen HarjoitteluTerapia eli LHT tai Medical Excercise Therapyeli MET on aktiivista kuntoutusta parhaimmillaan. Se on kuntosalityyppistä harjoittelua, joka pohjautuu alkuperäiseen Holten Instituutin kehittämää MET-protokollaan.

LHT/ MET -protokollassa fysioterapeutti laatii tutkimuksen/ haastattelun perusteella asiakkaalle yksilöllisen harjoitusohjelman, joka perustuu oikeaan annosvasteeseen, kivuttomaan liikkeeseen ja usean toiston sarjoihin. Harjoittelu voidaan toteuttaa yksilö- tai ryhmäharjoitteluna. Harjottelu on progressiivisesti etenevää ja yksilöllistä harjoitusohjelmaa muokataan aina paranemisen edetessä.

Kinesiocenterin LHT/ MET -harjoittelu toteutetaan Nurmeksen Kuntoilukeskuksella, jossa käytössä olevat Matrix-kuntosalilaitteet soveltuvat erinomaisesti tämän tyyppiseen kuntoutukseen. Harjoittelussa voidaan käyttää myös kevyeksi suunniteltuja vetolaitteita, mutta myös mm. keppejä, irtopainoja, sekä kehon omaa painoa. Harjoittelun tavoitteena on parantaa hermotusta ja motoriikkaa, lisätä liikkuvuutta, lihasvoimaa ja -kestävyyttä, koordinaatio kykyä, sekä poistaa mahdollista kipua aktivoimalla kehon endorfiinin eritystä. Tavoitteena on myös ehkäistä, korjata ja kompensoida ihmisen liikkumisen ja toimintakyvyn häiriöitä sekä ylläpitää ja parantaa näin liikkumis- ja toimintakykyä.

Harjoittelu voi olla esimerkiksi:

• tuki- ja liikuntaelinvaivoihin (esim. selkäongelmat, niskavaivat, nivelkivut, leikkausten jälkitilat, reuma)
  • neurologisiin sairauksiin (esim. lihassairaudet, aivohalvaus, CP, MS, Parkinsonin tauti)
  • vanhenemisesta johtuviin ongelmiin kohdistuvaa.

Kinesiocenterissä LHT/ MET -harjoittelu on olennainen osa kuntotusprosessia ja asiakkaamme harjoittelevatkin fysioterapiajakson aikana salillamme ilman eri maksua. LHT/ MET -harjoittelun tarkoituksena on "valmentaa" asiakas terveeksi ja opettaa asiasta ottamaan vastuu omasta terveydestään. Suositeltavaa on, että asiakas jatkaa harjoittelua ylläpitävänä hoitona hoitosarjan jälkeen ja näin voi ehkäistä vaivojen uusiutumisen.

Omat harjoitteet

Omat yksilöllisesti laaditut harjoitteet ovat kaiken kuntoutumisen ja kivunhallinnan perusta monissa tuki- ja liikuntaelinten kiputiloissa.

Aktiivisella harjoittelulla voidaan kohentaa yleiskuntoa ja lihasvoimaa. Äkillisessä kivussa aktiivisia harjoitteita tulee käyttää varovaisesti, mutta pitkittyneissä kiputiloissa harjoitteista on osoitettu selvää hyötyä sekä oireiden nopeassa lievittymisessä ja toimintakyvyn paranemisessa että saavutettujen hoitotulosten pysyvyydessä.

Kivun pitkittyessä kipualueen kuten rangan tai raajan aktiivinen käyttö on usein vähäistä tai rajoittunutta. Tästä seuraa lihasvoiman heikkeneminen, liikelaajuuksien rajoittuminen ja usein lihasjännityksen lisääntyminen. Aktiivisilla harjoitteilla palautetaan kivuttomia liikelaajuuksia, vähennetään lihaksiston jännitystä ja palautetaan lihasvoimaa. Aktiiviseen harjoitteluun voi ja monesti kannattaa yhdistää kivun lievitys. Tähän voi käyttää esimerkiksi kylmää tai kuumaa kokeillen kummasta on enemmän apua kyseisessä tilanteessa. Lisäksi voidaan käyttää kipulääkitystä. Useissa pitkäaikaisissa kiputiloissa kipulääkityksen oleellisimpia hyötyjä onkin aktiivisen kuntoutumisen mahdollistaminen.

Omien aktiivisten harjoitteiden tehosta oireiden lievittäjänä ja rangan toimintojen parantajana on vahva tutkimusnäyttö etenkin selkäkipupotilailla. Omat harjoitteet kannattaa suunnitella yhdessä hoitavan fysioterapeutin kanssa. Rankapotilaan harjoitteet koostuvat yleensä rangan liikkuvuutta parantavista harjoitteista sekä selän hallintaa ja vartalolihasten voimaa ja kestävyyttä lisäävistä liikkeistä.

(Lähde: www.tohtori.fi)